Print this page
28 آبان 1396 Published in اسکلت فلزی Written by 

اقدامات پیش از آغاز ساخت اسکلت فلزی

Rate this item
(0 votes)
Be the first to comment!

  اقدامات پیش از آغاز ساخت اسکلت فلزی ساختمان 

 

 یکی از اصلی ترین اطلاعاتی که میتواند در تصمیم گیری مهندسین و مالکین یک ساختمان اثر بگذارد نیازمندی های ساخت اسکلت فلزی است . زیرا که امروزه بیشتر ساختمان ها از اسکلت فلزی و بتنی استفاده میکنند و ساختمان ها بنا هایی غیر مسلح هستند. بنابر این باید در این رابطه اطلاعات بالایی داشته باشند.

اصلی ترین گام برای ساخت یک ساختمان این است ک ما اطلاعاتی پیرامون زمینی که قصد داریم در آن ساخت و ساز انجام دهیم بدست آوریم چرا که اهمیت این موضوع که زمین میتواند وزن ساختمان را متحمل شود یا نه وجود دارد. این موضوع در انتخاب نوع سازه می تواند اثر گذاری بالایی داشته باشد.  برای این منظور ابتدا از طرف مهندسین اقدام به عملیات برر‌سی مقاومت فشاری زمین مورد نظر می‌نمایند. برای این امر اقدام به گمانه زنی نموده و از خاک طبقات مختلف زمین نمونه برداری کرده و برای مشخص نمودن مقدار بار قابل تحمل نمونه را به آزمایشگاه فرستاده تا مورد آزمایش قرار بگیرد.

عددی که آزمایشگاه برای مهندسین ارسال میکند معمولا بین صفر تا یک کیلوگرم بر سانتی متر است که این عدد مشخص کننده میزان پی گیری است.بدین صورت که هرچه این عدد به صفر نزدیک تر باشد باید پی را بزرگتر ساخت و هرچه این عدد به یک نزدیک ترشود باید پی را کوچکتر ریخت. ساخت اسکلت فلزی نیازمند زیر ساخت های لازم خود است از این رو می بایست . در این مرحله توجه لازم را انجام داد.

 

آغاز زیر سازی ساخت اسکلت فلزی

 در آغاز زیر سازی ساخت اسکلت فلزی نیاز به خاکبرداری است و  بایستی با بتن به ضخامت ۱۰ سانتیمتر زیر پی ریخته شود. ، بتنی که با عیار کم سیمان در حدود ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مکعب است.  تنها هدف از ریختن آن جدا نمودن سطح زمین از سطح پی اصلی و ایجاد سطحی صاف و یکنواخت در زیر پی است.

 زمین را بایستی بعد از خاکبرداری تراز کرده که به دو صورت با دوربین نیو‌ (Nevo) یا با شلنگ تراز بایستی تراز کنند. با گچ رنگ جایی که پی قرار می‌گیرد مشخص می‌کنند و زیر آن را مقداری بزرگتر ار ابعاد پی و شناژ به اندازه ۱۰ الی ۲۰ سانتیمتر بیشتر با سنگ و ملات سیمان تراز می‌کنند و بهتر است که کل زمین خاکبرداری را تراز کنند و سطح آن را با ملات ماسه سیمان و سمگ صاف کنند. پس از ریختن بتن مطابق با نقشه محاسباتی اقدام به آرماتوربندی می‌نمایند.

آرماتورگذاری طبق نقشه‌های محاسباتی بایستی اجرا شود و آن را طبق دیتایل‌ها بایستی اجرا‌ و کنترل کرد. بعد از عمل آرماتوربندی پی اقدام به قالب‌بندی می‌کنند. از انواغع قالب‌های چوبی، فلزی و .. استفاده می‌کنند و اگر از قالب‌های چوبی یا فلزی استفاده کنند بایستی حتماً سطح داخل آن را چرب کرد.

بعد از قالب بندی‌، آرماتورهای بولت که برای اتصال صفحه ستون به آن است، در محل مورد نظر قرار می‌گیرند. این بولت‌ها‌ با صفحه بایستی دقیقاً طبق نقشه در یک خط یعنی مرکز آنها، همه از یک خط از دو طرف قرار گیرند. و همه آنها در یک تراز باشند که نیاز به استاد کار ماهر دارد. بایستی از دو طرف ریسمان کشی شود و دقیقاً در محل تقاطع ریسمان‌ها آن قدر صفحه را تغییر دهند تا دقیقاً در آن جا قرار گیرند.

 

اتصال ستون ها به شالوده در ساخت اسکلت فلزی

 

این تصمیم که شما چگونه یک ستون را به شالوده متصل کنید بستگی به ستون و شالوده شما و پی ریزی دارد. در ستون با انتهای مفصلی فقط نیروی فشاری و برشی از ستون به شالوده منتقل می‌شوند. اگر‌ لنگر خمشی را ‌‌به شالوده منتقل کنند‌، در آن صورت‌، نیاز به طرح اتصال مناسب برای این کار خواهند داشت که اتصال گیردار خوانده

می‌شود.

 

 

ساخت اسکلت فلزی

ساخت سوله

 

Last modified on دوشنبه, 08 مرداد 1397 09:14