Print this page
22 خرداد 1396 Published in اسکلت فلزی Written by 

توصیه های ساخت اسکلت فلزی

Rate this item
(0 votes)
Be the first to comment!

توصیه های مهم در ساخت اسکلت فلزی 

بی شک توجه به توصیه های مهم در ساخت اسکلت فلزی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت سازه ساخته شده و مقاومت ان داشته باشد. از این رو در این .

مقاله به مهم ترین توصیه ها در ساخت اسکلت فلزی خواهیم پرداخت تا بتوانیم سازه ای با کیفیت تر و قابل اعتماد تر در اختیار داشته باشیم  .

توجه به نکات مهم در ساخت سوله دست دوم و همچنین ساخت سوله نیز میتواند تاثیر بسیار زیادی در کیفیت نهایی محصول تولید شده داشته باشد به همین دلیل چه در کارهای شخصی و چه پیمانی که به صورت مشارکت در ساخت اجرا میشوند توجه به این موضوع بسیار دارای اهمیت است.

توصیه های ساخت اسکلت فلزی

نکته اول درباره دهانه خرپا یا شاهتیر است . توجه داشته باشید در ساخت اسکلت فلزی اگر دهانه خرپا یا شاهتیر بیشتر از 8 متر باشد ، برای جلوگیری از تغییر شکل سازه در اثر بار مرده باید به آن تغییر شکل رو به بالا بدهیم . میزان این تغییر شکل در ساخت اسکلت فلزی را مهندس محاسب تعیین میکند. 

 

نکته دوم بیان میکند که برای جلوگیری از خوردگی قطعات فولادی حداقل ضخامت اجزای اعضای سازه ای که در فضای خارج و در معرض عوامل جوی یا اثرات خورنده دیگر قرار دارند ، از 6 میلیمتر کمتر نباشد. این نکته به ویژه در ساختمان هایی که در مناطق دارای تغییر آب و هوایی شدید هستند مهم تلقی میگردد. در محیطهای خشک و به دور از هر گونه آثار خورندگی ، این مقدار به 5 میلیمتر کاهش می یابد.

در هنگام اتصالات گرم در ساخت اسکلت فلزی یا ساخت سوله یا در مراحل تعمیر سوله دست دوم  به کار بردن روشهای گرم کردن موضعی یا تغییر شکل مکانیکی برای ایجاد انحنا و یا از بین بردن ان ( راست کردن خم ) مجاز است. دمای موضعهای گرم شده نباید از 565 سانتیگراد برای فولادهای قوی مخصوص و 650 درجه سانتیگراد برای فولادهای نرمه بیشتر باشد. صافکاری آهن الات در درجه حرارتهای بالا به نوعی که رنگ محل تحت حرارت آبی باشد ، مجاز نیست.


 لبه هایی که با شعله برش داده میشوند باید کاملا یکنواخت و خالی از ناهمواری های بیش از 4 تا 5 میلیمیتری  باشد.  ناهمواری ها و خراشیدگیهای بیش از 5 میلیمتر را باید با سنگ زدن و در صورت لزوم با جوش هموار نعمیر کاری کرد ؛ همچنین لبه های بریده شده با شعله که مصالح جوش در آن قرار خواهد گرفت ، باید تا حد امکان عاری از ناهمواری و بریدگی باشد.



 در ساخت اسکلت فلزی یا در طی ساخت سوله  درزهای فشاری که در آنها انتقال نیرو از طریق فشار تماسی مستقیم قسمتی از ظرفیت اتصال را تشکیل می دهد ، باید سطوح قطعات در تماس ، به وسیله تراش دادن ، سوهان زدن ، سنگ زدن و روشهای مناسب دیگر به خوبی آماده شده باشد.



 به منظور تصحیح نقایص جزئی ساخت معمولا می توان از تراش ، ضربه و یا بزش کم استفاده کرد ، ولی هرگز نباید از مشعل برش ، مخصوصا برای رفع نقایص قطعات اصلی که معمولا تحت فشار هستند ، استفاده نمود . استفاده از مشعل ممکن است در رفع نقایص تیرهای فرعی که تحت فشار نیستند ، مجاز باشد. در هر صورت ، پس از رفع نقص ،‌تمیزکاری سطوح ، مخصوصا سطوحی که روی هم قرار می گیرند ، الزامی است.



در صورتیکه در ابعاد نهایی ساخت اسکلت فلزی انحرافاتی مشاهده شود ، اگر مقادیر آنها از مقادیر انحراف مجاز نصب بیشتر نباشد ، کار انجام شده در ردیف کار خوب به شمار می آید . به طور کلی ، هر یک از قطعات نصب شده باید شاغول یا تراز شود و در محور صحیح تشخیص طبق نقشه قرار می گیرد ، به شرطی که انحراف آن از 500/1 بیشتر نباشد.



 در نصب قطعات فلزی همواره خطرات جانی وجود دارد ؛ بنابراین باید کلیه نکات ایمنی ، چه از نظر پوشش و چه از نظر کاری رعایت شود . قطعات فلزس در نصب مقدماتی (موقت) باید ب پیچ و مهره یا هر وسیله ممکن ، به نحوی که در مقابل تنشهای نصب و مانور کارگران مقاومت نماید ، به هم متصل شوند. به جز در مواردی که در بادبندهای کافی به طور دائمی در اسکلت تعبیه شده است ، همواره باید از مهارها و بادبندهای موقتی و مستحکم تا زمانی که ایمنی ایجاب می کند ودر طی مراحل ساخت اسکلت فلزی پایداری خود را به دست نیاورده است ، برای جلوگیری از خطر سقوط قطعات فلزی استفاده کرد .

Last modified on دوشنبه, 08 مرداد 1397 09:14